bertvanheiningen.reismee.nl

Huilende honden, statige gebouwen en kletterend water

Opeens, zonder aanwijzing of signaal beginnen de honden in de omgeving eerst te blaffen en later gaat dat over in een golf van huilende wolfgeluiden. Dan ineens stopt het en is het rustig, dit spektakel wordt ieder avond, vlak voor de duisternis invalt, herhaald. Vanochtend werden wij door onze persoonlijke chauffeur opgehaald, 08.00 uur was afspraak en gelukkig was hij er om 08.45. Niemand houdt zich hier aan afgesproken tijden en als je dat eenmaal weet is het ook geen probleem meer. Je gaat gewoon je eigen gang en als je er niet bent , wacht de ander en die vindt dat ook de normaalste zaak. Wij gaan 'ouwe bende' bezichtigen in old Goa en daarna naar de één na grootste waterval van India. In het oude Goa staan alleen nog een aantal kerken overeind en verder zijn de oude Portugese huizen allemaal verdwenen. Tot 1960 was Goa een Portugese enclave en is daarvoor door zowel Engelsen als Portugezen bezet geweest. Dit is uit de VOC tijd en uiteraard hebben de Nederlanders ook hun sporen achter gelaten. De gebouwen, opgenomen in werelds erfgoedlijst, staan in oude glorie te pronken, zoals de meeste gebouwen in India worden deze slecht onderhouden. Zelf de nieuwere Portugese huizen uit de dertiger jaren zijn prachtig van architectuur, maar ook deze staan er vaak verwaarloost bij. Na bezichtiging gingen wij met chauffeur nog even de markt op, hij wilde een jurkje kopen voor zijn kleine meid. Bij een museum hield hij stil en vroeg of wij naar binnen wilden. Wat is er te zien?? Wassen beelden die de geschiedenis van de wereld aangegeven, een soort madame Tussauds. Wij naar binnen en wij hebben vooral veel lol gehad om de verschillende uitbeeldingen, ik heb er een paar opgenomen in fotoserie. Vooral het laatste avondmaal was een geweldige verbeelding, mooi door zijn lelijkheid. Wij gingen snel weer verder, op naar de waterval. Onderweg reden wij door glooiend landschap, met in de verte een aantal hoge bergen. Ook met de auto rijden blijft een groot avontuur, op smalle tweebaansweg is het heel normaal dat iemand passeert en dat de auto links en rechts wat uitwijken zodat ze met zijn drieën naast elkaar komen te rijden. Ook hier slalom je om de brommers, koeien en voetgangers en alles gaat in redelijke harmonie. Weinig korte lontjes hier, wel het recht van de doordouwer. In een dorpje moesten wij overstappen in een 4wheel, die ons in een jungle tocht en door rivieren en zeer modderige wegen naar de waterval zou brengen. Wij waren niet de enigen die dit gingen doen, wij waren in gezelschap van onze Russische kameraden. De tocht was spectaculair en uiteraard kwam een gevoel van heimwee naar Afrika. Carla had zich goed voorbereid en had verschillende kussen, voor rug en bilpartij, meegenomen. Het is lastig voor haar, je ziet de mensen soms wat meewarrig kijken, zo van nou zeg moet dan nu zo'n jonge meid, kan die niet gewoon gaanzitten. Nee helaas, dat kan dus niet en wij moeten deze blikken maar accepteren. Gelukkig ging het goed en was Carla ook trots dat zij in ieder geval het gehobbel en gestuiter op het slecht begaanbare pad had overleefd. De waterval was leuk om te zien, niet echt spectaculair.Het schijnt in het regenseizoen wel een enorm spektakel te zijn en wordt zelfs afgesloten vanwege de grote hoeveelheid water die naar beneden komt. Wel genoten van de apen, sommige de wangen volgestouwd met cashewnoten, die zij van toeristen hebben gekregen, ondanks het nadrukkelijke verzoek om dat niet te doen. Ook de spinnen waren prachtig om te zien, hangend in een web van zeker 1 meter doorsnede, wachten zij op hun prooi. Teruggekomen weer overgestapt in onze eigen comfortabele auto. Nog even de markt op om groenten te kopen, sperziebonen, bloemkool, paprika, wortel , uien en aardappels voor de prijs van 140 rupees en dat is ongeveer 2.30 euro. Alles vers met een heerlijke smaak. Smullen dus weer !! Ik ga zo koken, kip met kerriesaus en uiteraard een heerlijke groenten mix. Toetje wordt verse mango. So far so good, liefs van ons 'beidjes'