bertvanheiningen.reismee.nl

Wuivende palmen, dolfijnen en witte stranden

De zon is nog niet aan de kim verschenen en de natuur begint al te ontwaken en zijn werk te doen . Eerst het huilende geluid van de honden, daarna begint het blaffen, de kikkers beginnen te kwaken, de vogels starten hun ochtendgekwetter en tenslotte worden ook allerlei menselijke geluiden hoorbaar, het getoeter van de visman en het schurende geluid van de vrouwen die starten met het schoonvegen van hun huis. Iedere ochtend dezelfde kakofonie van geluiden en altijd in hetzelfde vaste stramien. Als de zon zijn knalrode gezicht laat zien en langzaam in geeltinten steeds verder aan de hemel verschijnt, dan trekt de natuur zich terug en dan overheersen de geluiden die door mensen worden geproduceerd. Wakker worden in het ritme van de natuur is fantastisch om de dag te beginnen. In dit ochtendgloren beginnen wij aan ons ontbijt en daarna onze dagelijkse zwemfestijn. Vandaag en morgen worden geen energieverslindende activiteiten meer ondernomen. Wij hebben wel onze dagelijkse brommertochtje gemaakt en hebben tocht met een bootje gemaakt op zoek naar dolfijnen. Helaas konden wij niet met de dolfijnen zwemmen, te ruwe zee en de vraag was of wij de dolfijnen wel te zien zouden krijgen. Wij gingen met een bootje, in de vorm van een haring, met 5 mensen aan iedere zijde en een groot groen zeil boven je hoofd als bescherming tegen de zon, die nu heftig aanwezig was. Eerst langs de kust varen, prachtig gezicht met hele mooie huizen en ook een gevangenis. Het grootste en mooiste huis van een Bollywood filmster ( zie foto's). Ook de oude statige vuurtoren stond prominent op de top van de heuvel. Altijd bijzonder om je te realiseren hoeveel schepen zich op het natuurlijk licht van vuur,nu elektrisch, hebben gericht om de veilige haven binnen te varen. Toen het bootje de open zee opzocht begon het speuren naar de dolfijnen en met een luide schreeuw worden de dolfijnen aangekondigd. Als hongerige leeuwen die zich op een prooi storten, kwamen van alle kanten dezelfde bootjes aangevaren om ook de dolfijnen te spotten. Op datzelfde moment verdwenen de dolfijnen, wat ik niet zo heel vreemd vond. Dit hele gebeuren herhaalde zich een paar maal, waar ieder bootje steeds probeerde om als eerste bij de dolfijnen te zijn. Het kreeg op deze manier meer weg van een kermisattractie, dan op rustige en respectvolle wijze de dolfijnen te benaderen. Toen wij op Zanzibar waren hebben wij gezien en ervaren hoe het anders kan. Rustig gaan liggen met de boot en wachten tot de dolfijnen naar je toe komen, nieuwsgierig als zij zijn komen zij dan naar je toe. Toen wel gezwommen, waarbij de dolfijnen onder je door zwommen en als je onder water met je snorkel naar ze keek, hoorde je dat kenmerkende gepiep van de dolfijnen. Dat wil ik nog een keer ervaren, vandaar dat iedere gelegenheid wordt aangegrepen waar een tocht naar dolfijnen wordt georganiseerd. Tja en soms valt dat tegen, hoewel de schoonheid van door het water klievende dolfijnen een prachtig gezicht blijft. Helaas, op de foto was de dolfijn halverwege zijn duik of kon ik nog net zijn start zien en vastleggen. Op video van Carla, met haar fotocamera gemaakt, is het wel goed te zien en ik probeer deze ook op reismee te zetten. Na dit tochtje zijn wij naar het strand gegaan en voor het eerst op de zonnebedjes aan het water gelegen en heerlijk gezwommen. Zwemmen in zee is 100 keer leuker dan in een zwembad. S' avonds zijn wij uit eten gegaan, een heel goed restaurant met franse keuken. Na 10 dagen vegetarisch eten ( ook kip/vis curry ), was het tijd voor een heerlijk stukje mals vlees. Ik besloot uiteindelijk om toch vis te nemen, want de vis, vers uit zee, smaakt hier geweldig. Carla heeft het vlees naar binnen gezogen, zo zacht en mals was het. In de autorit terug, wij rijden zelf niet in het donker, rijdt je door een heel andere wereld. Alles is verlicht, dit in verband met de komende kerstdagen en het blijft vreemd om regelmatig verlichte kerstbomen te zien. Morgen een rust en inpakdag en woensdag om 03.30 op om naar vliegveld te gaan. So far so good. Liefs Bert en Carla p.s. inmiddels in Udaipur aangekomen, verhaal volgt snel !!