bertvanheiningen.reismee.nl

Wuivende koolzaadvelden en schilderachtige dorpen in Rajasthan

De eerste zonnestralen gaven de ochtenddauw op het gras een twinkeling van diamanten. Iedere ochtend heeft wel een verassing in petto. Vanuit het jachtige en stoffige Jaipur, eerst nog langs het 'Windpalace', een paleis met uitsluitend een mooie voorkant, het is net een decorstuk oor een Bollywood film. Daarna een werkelijk onvergetelijke tocht door het platteland van Rajasthan. Een zeer slechte weg met veel ‘potholes' , maar de schoonheid van het landschap maakte veel goed. Het heldere groen van de rijstvelden met daarin vermengd de kleuren magenta rood, kobaltblauw, zacht oranje en heel veel helder geel. Dit zijn de kleuren van de kleding die de vrouwen hier vaak dragen. Verder wordt het landschap bepaald door de wuivende koolzaadvelden, die zover als het oog reikt zich aan ons presenteerde en het geel wordt mooi opgelicht door het lage zonlicht. Bij veel stops kwam het gezoem van bijen je al tegemoet en Carla heeft de imkers met een bezoek vereerd. Ik bleef op gepaste afstand, ik was mij goed bewust van mijn allergie voor bijensteken. Ik had geen zin om het eerste Michelin mannetje in Rajasthan te worden. Ook de dorpen kenmerken zich door eenvoud die tegelijkertijd een schilderachtige schoonheid heeft. Uiteraard is het beeld voor ons romantischer dan het voor de mensen zelf is. Omdat er in deze dorpjes op het platteland weinig toeristen komen, was de ontvangst allerhartelijkst , mede doordat onze chauffeur steeds het contact maakte in hun eigen taal. Carla wordt steeds omringd door vrouwen en kinderen, die vooral haar heldere blauwe ogen willen zien. Op toeristische plaatsen proberen de mannen steeds stiekem een foto van haar te maken en je zult het niet geloven, maar ook ik krijg soms het verzoek of zij een foto van mij mogen maken. Als ik ( als grap) om roepees vraag, blijkt dat de humor niet hun sterkste kant is. Ik heb verder ook weer een aantal portretten kunnen vereeuwigen en heb daar weer een aparte serie voor samengesteld. Mij verveeld schoonheid nooit, ik hoop voor jou ook niet. Verder hebben wij genoten van alle vervoermiddelen, die op het platteland gebruikt worden. Met name de hoeveelheid mensen die de voertuigen kunnen verwerken en vervoeren is een wonder. Nog steeds verbaast dat een Jeep, 18 mensen kan vervoeren. De fotoserie laat jullie een paar voorbeelden zien. Hert platteland achter ons gelaten, reden wij heuvelachtig landschap tegemoet en werd de bebossing steeds vollediger. Uiteindelijk in Ranthambhore aangekomen, waar wij in een weelderige tuin een heerlijk koel biertje dronken. Vroeg in bed en vroeg uit de veren. Met een jeep, met 6 personen,gids en chauffeur op zoek naar de tijger, die wij zeker zouden zien, 100% zeker. Gelukkig relativeren wij deze vaak gebezigde uitspraak en achteraf bleek dat de juiste instelling te zijn. In een National park zo groot als Nederland waren nog 35 in het wild levende tijgers te vinden. Wel bevonden zij zich in bepaalde sectoren, maar dan praat je over een oppervlakte van de provincie Drenthe. Kleine kans dus, wel was onze gids op goed op dreef, regelmatig moesten wij stil zijn, want hij hoorde de roep van een pauw die aangaf dat er een tijger in de beurt was. Dan ineens versnelde de jeep, als een formule 1 ging hij over de smalle zandwegen, waar de, altijd aanwezige keien, de Jeep een jump gaven, zodat het steeds meer op een kermisattractie begon te lijken. Gelukkig konden wij ook van de prachtige jungle genieten en hebben veel verschillende soorten herten en bijzondere vogels gezien. Al met al wel het afzien waard, gelijk een proef voor Afrika geweest. De rug van Carla hield het prima en het wonderkussen zorgde voor een redelijke zit, hoewel regelmatig het woord ' houten kont'viel. Na dit avontuur zijn wij verder gereden naar Agra, voor de bezichtiging van de Taj Mahal, één van de zeven wereldwonderen. Een prachtige vierbaansweg bracht ons naar Agra, het gaat evengoed niet snel, omdat op deze weg fietsers, brommers, tractoren,heel veel vrachtwagens maar ook koeien, kamelen en honden ieder een eigen plekje probeert te veroveren. Vooral in het donker is dit zeer gevaarlijk, omdat veel voertuigen geen verlichting voeren. Op vrijdag is de Taj Mahal gesloten en dat was pech. Morgenochtend gaan wij eerst naar de Taj Mahal en het Rode fort en dan door naar Delhi onze laatste bestemming van deze reis. Carla wil zeker terug naar Rajasthan, heeft de smaak van India goed te pakken. So far so good, heel veels liefs en prettige kerstdagen van mij en Carla.