bertvanheiningen.reismee.nl

Wonderen van architectuur en zwerven door Delhi

Eén van de zeven wereldwonderen hulde zich in de mist. Langzaam slaagde het zonlicht gloorde langzaam en liet de Taj Mahal in volle glorie haar ware gedaante tevoorschijn komen. Dit samenspel tussen flarden mist en het zonlicht gaf een bijzonder mystieke sfeer, die wij in stilte wilde aanvaarden. Helaas waren wij niet de enige bezoekers van de Taj Mahal, het was zaterdag en dan vereren heel veel mensen in India de Taj Mahal met een bezoek. Ik was opnieuw onder de indruk van een prachtig staaltje architectonische schoonheid. In verwondering verlieten wij Agra en begon voor ons de 'toetertocht' . De 220 kilometer werd overbrugd in 7 uur. Het was een vierbaansweg, maar ook hier weer veel kamelen, ezelkarren, fietsers, brommers, motoren, heel veel tuktuks, vrachtauto's en nog meer personenauto's. Regelmatig raakten wij verstrikt in deze wirwar van mens, dier en vervoermiddelen. Vooral bij de regelmatig opdoemende stoplichten was de chaos het grootst, omdat iedereen toch nog even snel dor het rode licht ging en daardoor de kruispunten vast kwamen te zitten. Dan begint het oorverdovende getoeter, gerinkel en geschreeuw. Een kakofonie van geluid teistert dan je oren. Onze chauffeur blijft koel en rustig, maar draagt wel zijn steentje bij aan dit toeterconcert. In Delhi kwamen hier ook nog de bussen en taxi's bij en dan vormt zich een lint van staal en stank in deze stad. Uiteindelijk in Hotel en met een biertje geprobeerd om de herrie uit je hoofd te spoelen. Het schijnt kerstmis te zijn, maar daar is hier niets van te merken. Soms een verdwaalde, verlichte kerstboom die bij één van de weinige kerken in Delhi staat opgesteld. De toeristen restaurants proberen je nog wel naar binnen te lopen met een heel slecht geklede Kerstman met een baard van watten. In Delhi is alles te vinden wat in alle grote steden in ontwikkelingsladen te vinden is. Rijkdom naast armoede. Grote villa's en kartonnen huisjes. Mensen in dure merkkleding en in lompen passeren elkaar en respecteren elkaar. Dat is bewonderenswaardig, het verschil is evenredig groot als het respect dat mensen voor elkaar hebben. Je wordt hier geboren en blijft ( in status ) wie je bent bij je geboorte. Dat er meer dan één biljoen mensen wonen in India, wat trouwens groter is dan europa, wordt in Delhi op indrukwekkende wijze zichtbaar gemaakt. Op zondag naar Old Delhi gegaan en daar vele markten bezocht, waar vooral de lokale bevolking naar toe komt. Hier is de uitdrukking, je kan over de hoofden lopen absoluut van toepassing. In de kleine straatjes met zijn winkeltjes en straatverkopers is het een kleurrijk palet van kleuren, door alle waren die staan uitgestald. In de fotoserie 'zwerven door Delhi' laat ik daar wat beelden van zien. Aangezien wij een beetje 'fortmoe' waren zijn wij niet in het Rode fort geweest en hebben ook de grote moskee uitsluitend aan de buitenkant bewonderd. Zwerven door de stad is voor ons een favoriete bezigheid, langzaam , waardoor er altijd wel iets te zien of te doen is. Hier geldt nog het principe van 'zondagse kleren', iedereen maakt zich mooi en gaat naar parken of grote grasvelden om meegebrachte etenswaren te nuttigen. Dat trekt weer allerlei verkopers aan, die hier hun etenswaren aanbieden en allerlei prullaria . Nog maar 1 dag te gaan en dat wordt een' shopdag'. Als dit noemenswaardige belevenissen oplevert zal ik daar nog verslag van doen. Sof ar so good. Liefs van mij en Carla. Hoewel wij nog heel lang samen verder zouden willen reizen, verheugen wij ons er ook weer op om jullie allemaal weer te zien.